Martin Kjær Jensen startede som chauffør og tabte 20 kg

22. april 2022

Livet som chauffør har rigtig længe lidt under et dårligt omdømme, hvor mange mennesker opfatter chaufførjobbet som værende en usund tilværelse med junkfood på rastepladser og stillesiddende arbejde. Men for Martin har skiftet fra buschauffør til lastbilchauffør betydet et vægttab på godt 20 kg på lidt over et år, og hver dag står skridttælleren på minimum 20.000 skridt.

Chaufføren Martin kan ikke genkende livet som chauffør som en usund tilværelse, og stillesiddende arbejde er i hvert fald ikke en del af hans hverdag.

- Jeg sidder ikke meget ned, da jeg har mange afhentninger og leveringer hos vores kunder i løbet af en arbejdsdag. Typisk går jeg mellem 20.000-30.000 skridt på en dag. I mit tidligere job som buschauffør nåede jeg sjældent op på 1.000 skridt, så der er virkelig sket en forandring i min dagligdag. De 20 kg., som jeg har tabt er udelukkende sket på baggrund af mit jobskifte til lastbilchauffør, fortæller Martin.

Under coronakrisen mistede Martin desværre sit job som buschauffør, og da muligheden for en omskoling til lastbilchauffør bød sig, slog Martin til. Dog havde Martin lidt bekymringer omkring antallet af timer, da hans kone arbejder som pædagog, hvor skiftende arbejdstider er en del af jobbet.

- Jeg var lidt nervøs for, om jeg kunne få jobbet som lastbilchauffør til at hænge sammen med mit familieliv. Min kone arbejder som pædagog i en børnehave, og derfor er jeg nogle gange nødt til at aflevere eller hente mine børn i deres daginstitutioner. Heldigvis er min arbejdsgiver Ø.S.G., som er en del af Danske Fragtmænd, fleksibel, så med bedsteforældrenes hjælp går det indtil videre fint.

Det dårlige image, som transportbranchen har, gør desværre at få unge vælger vejen ind i transportbranchen, og det synes Martin er rigtig ærgerligt.

- Ø.S.G. og transportbranchen er virkelig et godt sted at være. Jeg har gode og friske kollegaer, og jeg taler med mange søde mennesker i løbet af dagen. Så har jeg mit eget kontor, hvor der kun er én, der bestemmer. Jeg kan varmt anbefale et job som chauffør. Det har forandret mit liv og særligt mit helbred til det bedre. Jeg har ikke længere 20 ekstra kilo at slæbe rundt på.

Martins arbejdergiver Henrik Herum, som er medejer af Ø.S.G., ville ønske, at de unge mennesker kunne få øjnene op for de muligheder, som transportbranchen tilbyder. For nogle er et stort kørekort nok bedre end en lille studenterhue.

- Det er jo ikke alle, som egner sig til at sidde foran en computer dagen lang. De ville måske trives meget bedre med et fysisk og udadvendt job, hvor de er tæt på kunderne. Og det er jo netop det, chaufførjobbet tilbyder. Derfor bruger vi også en del tid på at besøge de lokale uddannelsesmesser for at tiltrække de unge, inden de tager et valg om uddannelse. Men vi vil også gerne have voksenlærlinge, dem har vi faktisk lige ansat fem af, fortæller Henrik Herum.

Transportbranchen mangler allerede nu chauffører, og fremtiden ser ikke lysere ud. Derfor er der behov for fokus på området nu, hvis transportørerne skal have den arbejdskraft, som de har behov for i fremtiden.

- Lige nu mangler vi ikke medarbejdere. Men vi har mange chauffører, der er oppe i alderen. Hvis ikke vi påbegynder uddannelsen af nye chauffører, så der er ingen til at tage over, når de gamle går pension, fortæller Henrik afslutningsvis.

ØSG har i alt ti lærlinge ansat og forventer at ansætte flere over de næste par år.

Martin Kjær Jensen

Martin Kjær Jensen