Ny kendingslyd skal markedsføre Danske Fragtmænd gennem høresansen

1. april 2021

Danske Fragtmænd har fra i dag besluttet at lancere en ny kendingslyd på lastbilerne. Tiltaget er en del af en ny retning i virksomhedens markedsføring og branding, hvor man med udgangspunkt i neurologien og fysiologien vil arbejde mere strategisk med menneskets syv sanser.

OBS: Dette er en aprilsnar

Tiltaget betyder, at samtlige lastbiler i Danske Fragtmænd får installeret et horn, som chaufførerne skal benytte sig af, når de kommer rundt med varer. Målet er, at danskerne i fremtiden vil kunne genkende Danske Fragtmænd på andet end bare lastbilerne. Det forklarer administrerende direktør Jørn P. Skov.

Der er ingen tvivl om, at de fleste danskere hurtigt lægger mærke til vores unikke, blå lastbiler, som de straks associerer med Danske Fragtmænd. For at positionere os endnu stærkere til fremtiden, har vi valgt, at vi fremadrettet vil tilgå vores markedsføring strategisk ud fra et neurologisk og fysiologisk perspektiv. Derfor har vi besluttet os for at arbejde med endnu en sans, så danskerne ikke kun kan genkende vores lastbiler ved hjælp af synssansen men også høresansen, udtaler han.

Et eksternt bureau har siden årsskiftet arbejdet på at finde den lyd, der i fremtiden skal kendetegne Danske Fragtmænd. Og selvom det ikke er en unik og nyudviklet lyd men en version af en gammel mexicansk sang, så er Jørn P. Skov meget tilfreds med det endelige resultat.

Jeg synes for det første, at lyden og hornet har en gammeldags klang, der passer godt til Danske Fragtmænd. Vi er en gammel og stolt transportvirksomhed med mere end 100-års erfaring, og det skal vi bryste os af. For det andet synes jeg også, at der er en smuk, skjult betydning i sangens oprindelig tekst, der handler om en kakerlak, der har mistet et af sine seks ben og kæmper med at bevæge sig med de fem tilbageværende. Uden at nære en større sympati for eller lave nogen sammenligning med kakerlakken, så synes jeg alligevel, at det er et godt billede på dét, man som virksomhed hele tiden skal arbejde på: at omstille sig for at kunne klare de udfordringer, der måtte opstå, forklarer Jørn P. Skov.


Hør den nye kendingsmelodi i videoen her, hvor vores fragtmandsvirksomhed Berthelsen & Co. bruger hornet.

Trafiksikkerheden bliver fortsat prioriteret
Danske Fragtmænd har længe arbejdet med trafiksikkerhed. De har blandt andet været partner i en trafiksikkerhedskampagne målrettet unge skoleelever, hvor de har undervist i trafiksikkerhed på landets folkeskoler. Derfor kommer Danske Fragtmænd med hornet heller ikke til at gå på kompromis med trafiksikkerheden.

Vi er selvfølgelig meget opmærksomme på ikke at forstyrre vores medborgere med hornet. Samtidig ved vi, at det for mange bliver en ny lyd, som de skal vænne sig til. Derfor vil vi gøre meget for at uddanne vores chauffører bedst muligt i hvordan og hvornår, at de skal bruge hornet. Det er også grunden til, at vi den seneste måneds tid har haft vores københavnske fragtmandsvirksomhed Berthelsen & Co. til at teste hornet. De leverer i tætbeboede områder, og derfor var de oplagte til at være forsøgspersoner. Heldigvis har responsen og tilbagemeldingerne udelukkende været positive, og derfor er vi nu i stand til at gå i luften med det nye projekt, afslutter Jørn P. Skov.

Selvom Danske Fragtmænd med dette tiltag fokuserer på høresansen, så stopper det ikke her. Det er nemlig ambitionen, at Danske Fragtmænd på sigt skal være dækket alle syv sanser. Derfor vil de inden længe etablere en intern projektgruppe, der skal arbejde videre med markedsføringen gennem de sidste fem sanser bestående af smagen, lugtesansen, kropsans, balancesansen og følesansen.