Pressemeddelelse: Trafikkulturen er blevet mere rå de seneste 10 år

9. april 2019

Der er mindre overskud og en mere aggressiv adfærd på landets veje, hvis man spørger forældre til børn i alderen 0-15 år. I en ny trafikkulturundersøgelse er der et tydeligt mønster, der handler om, at forældrene opfatter den trafik, som de skal sende deres børn ud i, som langt mere rå end tidligere, og det skaber bekymring.

Et flertal på 61 procent af de adspurgte forældre opfatter, at trafikkulturen har ændret sig til det værre i de sidste 10 år, mens der kun er 12 procent, der mener, at det går i en bedre retning. Undersøgelsen viser også, at synet på den forråelse, der sker i trafikkulturen, smitter af på forældrenes bekymringer omkring deres børns færden i trafikken. Hele 75 procent af forældrene er bekymret over deres børns færden på vejene, og ca. to ud af tre efterlyser en forbedring af trafiksikkerheden i Danmark.

Henriette Kjærholm Aagaard fra Danske Fragtmænd, som er partner i kampagnen Trafiksikkerhed i Øjenhøjde, er ikke i tvivl om, at forældrenes stigende bekymring skal tages alvorligt:

- Vi bliver nødt til at tage det yderst seriøst, at forældrene opfatter det som farligt for deres børn at færdes i trafikken. Derfor har vi i årets kampagne valgt at sætte fokus på at styrke relationen mellem forældre og børn, når det handler om trafikkultur. Vi kan se i undersøgelsen, at forældrene opfatter sig selv som nøglen til, at børnene får en god adfærd i trafikken, og derfor er det vigtigt at styrke denne relation.

Konkret er kampagnen ’Trafikløftet’ bygget op om, at forældre og børn skal indgå et ”trafikløfte” om, at de taler grundigt om, hvad det vil sige at færdes i trafikken. Derudover er målsætningen også, at kampagnen skal give børnene nogle konkrete færdigheder, der kan styrke deres trafiksikkerhed. Færdighederne erhverver børnene sig via en trafikquiz samt små film på Trafiksikkerhed i Øjenhøjdes platforme.

Udover Trafikløftet omfatter kampagnen også en skolekaravane, der nu på 17. år kører rundt i Danmark med det klare formål at gøre børn mere sikre i trafikken.

- I foråret tager vi rundt på over 50 skoler i hele landet og underviser børn i, hvordan de bl.a. skal håndtere situationen, når de møder en lastbil på adskillige ton i trafikken”, siger Helle Hessel fra Volvo Trucks, der håber, at kampagnen også kan medvirke til en generel forbedring og et løft af trafikkulturen.

Bag kampagnen står en bred alliance af aktører fra transportbranchen, der har en fælles målsætning om at styrke trafiksikkerheden. Trafiksikkerhedsalliancen består i år af: DTL, Volvo Trucks, Danske Fragtmænd, Energiselskabet OK, Codan og Børneulykkesfonden. Trafikløftet lanceres d. 9. april med et kick-off arrangement på Åvangsskolen i Rønne, Bornholm, hvor folketingsmedlem og tidligere elev Lea Wermelin (S) holder åbningstalen.

*Undersøgelsen er foretaget af DMA Research A/S på vegne af Trafiksikkerhed i Øjenhøjde, februar 2019.