Et stærkt samarbejde med Danske Fragtmænd understøtter Harald Nyborgs vækstrejse

30. september 2022

Med 44 butikker fordelt i de større byer i Danmark er Harald Nyborgs gule logo et velkendt symbol for de fleste. Butikkerne, hvor du kan finde alt fra værktøj til havemøbler, har haft travlt de seneste år, og Danske Fragtmænd har som transportør haft til opgave at sikre at få de mange varer hurtigt og sikkert ud til butikkerne.

Coronaen og de mange hjemsendelser i Danmark de sidste par år har uden tvivl lagt et ekstra pres på de virksomheder, som blandt andet har byggemateria­ler og haveudstyr i deres sortiment. Harald Nyborg er ingen undtagelse, og i den forbindelse har det krævet samarbejdspartnere, der kunne tilpasse sig hurtigt efter forholdene og efterspørgslen på mar­kedet. Logistikchef Karsten Wirnfeldt fortæller.

– Under Coronaen har vi virkelig haft behov for en transportør, der kunne agere agilt. Vi stod i en si­tuation, hvor vi skiftevis lukkede og åbnede op i vores butikker. Og fra det ene øjeblik til det andet steg vores omsætning væsentligt. Den stigende ef­terspørgsel medførte behovet for produktion om lør­dagen på Harald Nyborgs lagre med tilsvarende fragt til butikkerne inden søndag morgen. Det har Danske Fragtmænd på meget kort tid omstillet sig til, noget som jeg vurderer meget få distributører i den stør­relsesorden ville være i stand til. Harald Nyborg har som den eneste kunde lørdagshåndtering på Danske Fragtmænds terminaler. Det skaber konkurrence­kraft, og det er med til at binde Danske Fragtmænd og Harald Nyborg endnu stærkere sammen.

For mange kunder er Danske Fragtmænd en vigtig sparringspartner i deres daglige drift og udvikling. Det gør sig også gældende for Harald Nyborg, hvor det tætte og gode samarbejde har en stor betyd­ning for den rejse, som virksomheden står overfor i fremtiden.

– Danske Fragtmænd kender vores planer for frem­tiden, som vi af konkurrencehensyn normalt holder tæt ind til kroppen. Men hvis de som transportør skal kunne løfte de opgaver, som vi stiller dem overfor i fremtiden, bør de også vide, hvor vi er på vej hen. Vi ser Danske Fragtmænd som en fortrolig og strategisk samarbejdspartner, der bidrager til Harald Nyborgs positive udvikling, fortæller Karsten Wirnfeldt.

Selvom samarbejdet generelt kører gnidningsfrit, så kan der dog ind i mellem opstå udfordringer, som skal løses. Eksempelvis har kommunikation mellem Danske Fragtmænd og Harald Nyborg omkring uregelmæssigheder i driften tidligere drillet lidt. For logistikchef Karsten Wirnfeldt er den gode kommunikation afgørende for et succesfuldt samarbejde, og tingene ser også væsentlig anderledes ud i dag.

– Danske Fragtmænd er blevet meget bedre til at kommunikere, end hvad vi så for nogle år tilbage. Disponenterne er proaktive og gode til at advisere ved uregelmæssigheder. Det giver os mulighed for at tilpasse os, så vi eksempelvis ikke har lagerfolk, der står i flere timer og venter på varer ude i butikkerne. Det sætter vi pris på, siger Karsten Wirnfeldt.

Hvad fremtiden bringer for Harald Nyborg og Danske Fragtmænd må tiden vise, men Karsten Wirnfeldt er ikke i tvivl om, at fremtidens transportører skal kunne mere end bare at levere fra A til B, hvis de vil lege med store koncerner.

– Hvis man gerne vil arbejde med de store detailvirksomheder, som eksempelvis Harald Nyborg eller Salling Group, så kræver det, at transportøren er i stand til at nedsætte og facilitere et hurtigt arbejdende projektteam. Præcis som vi har gjort her i forbindelse med, at vi flytter store mængder gods fra terminalen i Odense til nogle af de andre terminaler. Det er ikke længere nok bare at levere fra A til B, fortæller Karsten Wirnfeldt afslutningsvis.

Harald Nyborg har været kunde hos Danske Fragtmænd siden 2001 og har foruden transport til virksomhedens mange butikker et bufferlager på Danske Fragtmænds terminal i Odense.

Faktaboks

Harald Nyborg er en landsdækkende butikskæde med 44 butikker og er samtidig en af Danmarks største webshopvirksomheder. Virksomhedens indkøb foretager de primært direkte hos producenter over hele verden og håndterer dem på egne lagre i Odense. Den struktur gør dem til en af Danmarks største aktører indenfor køb af distribution på søfragt, pallegods, pakker og lagerhotel.

Harald Nyborg har cirka 1.800 medarbejdere og en årlig omsætning på 2,5 mia. kr. På hovedkontoret i Odense er der ansat cirka 80 administrative medarbejdere. I det 100 procent familieejede koncernmoderselskab Harald Nyborg A/S indgår blandt andet datterselskaberne jem & fix samt Daells Bolighus.

  • 300.000 paller årligt til egne butikker.
  • 60.000 forsendelser årligt over 20 kg til private modtagere.
  • 300.000 pakker årligt under 20 kg til private forbrugere.
  • Importerer 4.000 skibscontainere årligt fra udlandet.
  • Tømmer 6.000 lastbiler årligt på de fire lagre i Odense.
  • Anvender Danske Fragtmænds lagerhotel i Odense som bufferlager.