Undersøgelse: 91 % kender Danske Fragtmænds bomærke

25. marts 2020

I en netop færdigafsluttet undersøgelse af Danske Fragtmænds bomærkes kendskabsgrad, svarede 91 % af de 720 deltagere, at de kender bomærket. Langt størstedelen af deltagerne kendte det endda uden farve og kunne angive de rigtige farver i bomærket.

Danske Fragtmænd har i samarbejde med FactFactory undersøgt, hvor godt danskerne kender Danske Fragtmænds bomærke, der er de rød/hvide hjul på logoets blå baggrundsfarve. FactFactory har udsendt spørgeskemaet til 10.000 tilfældigt udvalgte panelister repræsentativt fordelt på køn, alder og geografi, hvor 720 respondenter svarede tilbage.

Først undersøgte FactFactory bomærkets kendskabsgrad i sort/hvid. Her svarede 81 %, at de har set det før, hvor 66 % forbandt bomærket med Danske Fragtmænd og de øvrige med transportbranchen. Herefter skulle deltagerne angive baggrundsfarven i bomærket, hvor 50 % valgte den karakteristiske blå farve, mens 11 % valgte mørkeblå, 12 % valgte rød og 19 % valgte hvid.

Bagefter skulle de angive farven på den inderste del af bomærket, hvor 50 % procent svarede rød, og da de efterfølgende skulle angive en tredje farve, svarede 49 % procent hvid. Da deltagerne til sidst blev spurgt, om de kender Danske Fragtmænds bomærke med farver, svarede hele 91 % ja.

FactFactory undersøgte også, hvad deltagerne tænker på, når de ser bomærket for Danske Fragtmænd. Her gik ord som ”transport”, ”fart”, ”fragt”, ”lastbiler” og ”noget med hjul” hyppigst igen. Til spørgsmålet om hvad bomærket forestiller, svarede langt størstedelen ”hjul” samt Dannebrog og de danske farver.

Til sidst blev deltagerne blev om at skrive, hvilke ord og værdier de forbinder med Danske Fragtmænd. De ord, der går hyppigst igen er ”dansk”, ”fragt til tiden”, ”kvalitet”, ”hurtighed”, ”levering”, ”pålidelighed”, ”sikker transport”, ”solidt håndværk”, ”stabilitet” og ”transport af varer”.