Sådan kommer du i gang med at arbejde med ESG i din virksomhed

21. februar 2024

Først og fremmest er det vigtigt at gøre opmærksom på, at vi i Danske Fragtmænd kun lige er begyndt rejsen mod at blive en mere bæredygtig og grønnere transportvirksomhed. Vi har stadig lang vej endnu, og vi er ikke eksperter på ESG-området. Ikke desto mindre har vi gjort os nogle erfaringer, som vi gerne vil dele med dig. Nedenfor har vi listet vores bedste tips til, hvordan du kommer i gang med at omstille din virksomhed.

1. Få ledelsens og bestyrelsens accept og commitment

Som med alt mulig anden forandring i en virksomhed er det altafgørende, at du engagerer bestyrelsen og ledelsen i processen. De skal forstå vigtigheden af arbejdet, og hvilke muligheder klimaindsatsen på sigt vil give virksomheden. Først derefter kan du for alvor gå i gang.

2. Start med de lavthængende frugter

Det kan måske virke helt uoverskueligt at komme i gang med klimaindsatsen, men det behøver det ikke at være. Start med de lavthængende frugter, som ikke kræver en kæmpe indsats og store investeringer. I Danske Fragtmænd startede vi med at udskifte belysningen på 13 lokationer til LED og erstatte batterierne på vores trucks med litiumbatterier. Det er naturligvis ikke her, vores største CO2-belastning ligger, men for os handlede det i første omgang bare om at komme i gang med arbejdet og lære af det undervejs.

3. Nedsæt en arbejdsgruppe

Vi har gode erfaringer med at nedsætte en arbejdsgruppe med repræsentanter fra flere forskellige afdelinger i virksomheden. Gruppen har i første omgang arbejdet udelukkende med den grønne omstilling, men i det seneste års tid har gruppens fokus udvidet sig, og den arbejder nu med bæredygtighed og ESG i bred forstand. Når du skal sammensætte gruppen, er det vigtigt, at du vælger kollegaer, der har udvist interesse for bæredygtighed. Du vil helt sikkert opnå større resultater sammen med mennesker, der brænder for området og har lyst til at skabe en forandring.

4. Søg inspiration

Flere af de helt store virksomheder i Danmark har arbejdet med bæredygtighed i mange år, og de er nået rigtig langt med deres arbejde. Det er helt legalt at lade sig inspirere af andre virksomheder og lære af, hvordan de arbejder med ESG i deres organisation. Kig også gerne på dine konkurrenter, for de står helt sikkert også over for de samme udfordringer som din virksomhed.

5. Lav din første bæredygtighedsrapport

Vi producerede vores første klimaregnskab i 2022, og selvom det var en tidskrævende proces, var det også meget lærerigt. I beregningen af Danske Fragtmænds klimapåvirkning har vi gjort brug af to forskellige miljøberegnere: Danske Fragtmænds egen miljøberegner samt Erhvervsstyrelsens CO2-beregner. Danske Fragtmænds miljøberegner anvender vi til at beregne CO2-påvirkningen af vores transporter og distribution, idet vi vurderer denne som værende mere nøjagtig end Erhvervsstyrelsens CO2-beregner. De resterende beregninger er lavet på baggrund af Erhvervsstyrelsens CO2-beregner. Det er en beregner, som vi har gode erfaringer med.

I dag strukturerer vi vores bæredygtighedsrapport som et ESG-regnskab. Ud over beregningerne inkluderer vi også FN’s 17 verdensmål, som giver en unik mulighed for at forholde sig til og bidrage positivt til en økonomisk, social og miljømæssig udvikling. I Danske Fragtmænd har vi valgt at fokusere på verdensmål nr. 3, 5, 7, 8, 9, 12 og 13, da det er her, vi kan gøre den største forskel for en bæredygtig fremtid.

6. Sæt målsætninger for ESG-arbejdet

Når du har fået et overblik over virksomhedens miljø-, samfunds- og ledelsesmæssige forhold, kan du sammen med ledelsen beslutte, hvilke langsigtede målsætninger I vil arbejde efter. I kan eventuelt strukturere jeres målsætninger efter FNs 17 verdensmål. Og husk, at Rom ikke blev bygget på en dag. Det er trods alt de færreste virksomheder, som bare fra den ene dag til den anden kan nedsætte sin CO2-påvirkning med 50 procent.

7. Kommunikation af grønne tiltag

I markedsføringen af virksomhedens ESG-tiltag kan man hurtigt komme til at falde i en fælde og gøre ens tiltag mere grønne, end de i virkeligheden er. Det kaldes Greenwashing. Udover at det potentielt set kan være ulovligt, kan det også skade virksomhedens omdømme og troværdighed at pynte på sandheden. Vores tilgang er meget konservativ, og vi melder ikke noget ud, medmindre vi har data, som kan bakke vores budskaber op. Vi kan anbefale dig at læse forbrugerombudsmandens kvikguide om miljømarkedsføring, som kort beskriver reglerne på området.

Kunne du tænke dig at se, hvordan vi har bygget vores bæredygtighedsrapport op, er du velkommen til at lade dig inspirere her. Ellers vil vi blot ønske dig rigtig god arbejdslyst med din indsats på bæredygtighed.