Tidligere minister og medlem af Folketinget, Venstre, Hans Christian Schmidt indviede i dag Danske Fragtmænds nye terminal i Hammelev, Vojens

28. januar 2020

Tidligere minister og medlem af Folketinget, Venstre, Hans Christian Schmidt klippede i dag snoren ved den officielle indvielse af Danske Fragtmænds nye terminal i Hammelev, Vojens. Den godt 7.000 kvadratmeter terminal, der tidligere lå på Sverigesvej i Haderslev, er centralt placeret ved E45 og vil med den nye beliggenhed i høj grad mindske den tunge trafik i det nordlige Haderslev.

Omkring 100 inviterede gæster var tilstede ved indvielsen i Hammelev, og det var den lokale fragtmand Lars Elsborg Jensen fra Godstransporten Kolding A/S, der stolt bød de mange gæster velkommen i den nye terminal:

- Velkommen alle sammen, dejligt at se så mange fremmødte til indvielsen af vores nye terminal i Hammelev. Vi blev lidt overraskede, da vi læste i avisen, at terminalen på Sverigesvej var solgt og med kort varsel, skulle der findes en egnet placering til en ny terminal. Det blev en positiv flytning i Haderslev, hvor vi fyldte lige rigeligt. Trafikken er nu blevet mindre belastet, da vi hvert døgn havde 160 lastbiler til og fra terminalen.

Grunden som den nye terminal er bygget på, ligger tæt ved tilkørslen til E45 og vil uden tvivl forbedre logistikken for Danske Fragtmænd og ikke mindst reducere den tunge trafik i Haderslev by. Danske Fragtmænds beslutning om at bygge en ny terminal i området omkring Haderslev fremfor at søge nye lokaler længere nordpå skyldes et klart ønske om at bevare den lokale arbejdsplads for de 87 medarbejdere og chauffører, der til dagligt har deres gang på terminalen. Derudover signalerer byggeriet også kraftigt, at man fra transportkoncernens side tror på en lys fremtid for området.

Bedre dialog med og tillid til transportbranchen

I Hans Christian Schmidts indvielsestale lagde han blandt andet vægt på, hvor vigtigt det er at få skabt mere tillid og dialog mellem politikerne på Christiansborg og transportbranchen:

- Her har vi politikere også en stor opgave. I stedet for at møde erhvervet med mistillid bør vi møde jer med tillid. Tro på at alle prøver at overholde reglerne, og hvis noget alligevel går galt, så hjælpe med at vejlede, så alt bliver ok igen. Det er for nemt bare at give store bøder, selvom det for nogen kan lyde godt i pressen. Der var ingen tvivl om, at Hans Christian Schmidts ønske om en bedre dialog bunder i de nye og skærpede sanktioner for lastbiler og busser, der ikke lever op til sikkerhedskravene. De nye regler, der blev indført ved årsskiftet, har skabt meget debat i branchen, der finder kravene urimelige og vanskelige at kontrollere. Hans Christian Schmidt var også her klar i mælet: - Selvfølgelig skal alle overholde reglerne og selvfølgelig skal dårlig opførsel straffes. Men at straffe en hel branche, fordi nogen ikke kan finde ud af at opføre sig ordentligt – det er simpelthen uanstændigt.

Til slut roste Hans Christian Schmidt den lokale fragtmand Lars Elsborg Jensen for sit engagement i Danske Fragtmænd og virksomhedens medarbejdere. Indvielsen sluttede med en uformel frokost og rundvisning på terminalen

Fakta om Danske Fragtmænd

Der har været fragtmænd i Danmark i mere end 100 år. I begyndelsen foregik transporten på menneskeryg og med hestevogn. Fra omkring 1. verdenskrig begyndte der at komme motoriserede køretøjer, og fragtmændene har siden transporteret gods via lastbiler. I de første mange år var Danske Fragtmænd organiseret som et a.m.b.a., men i 2007 blev alle fragtmændenes kræfter og kompetencer samlet i ét aktieselskab med navnet Danske Fragtmænd A/S.

  • Danske Fragtmænd A/S stiftet 1. september 2007.
  • Nettoomsætning i 2018 2,9 milliard kr.
  • Ejet af 40 fragtmænd over hele Danmark.
  • 24 fragtcentraler over hele landet med godt 1.200 medarbejdere.
  • Cirka 2.000 chauffører, der er ansat af de enkelte fragtmænd.
  • 1.800 køretøjer.
  • 9,5 millioner forsendelser årligt – blandt andet hårde hvidevarer, elektronik, reservedele og dagligvarer.
  • 40.000 erhvervskunder
  • Transport og distribution med dag-til-dag-levering overalt i Danmark, Sverige og Slesvig Holsten.

Fakta om Danske Fragtmænd Hammelev

Danske Fragtmænd flyttede i starten af november 2019 ind i en nybygget terminal i Hammelev cirka syv kilometer vest for Haderslev by. Danske Fragtmænds tidligere terminal på Sverigesvej var blevet for lille og utidssvarende.

  • Officiel indvielse den 24. januar 2020 ved folketingsmedlem Hans Christian Schmidt.
  • Grundareal: 36.225 kvadratmeter.
  • Bebygget areal: 7.039 kvadratmeter fragtterminal og 555 kvadratmeter administrationsbygning.
  • Byggeriet har krævet flytning af 56.000 kubikmeter jord, svarende til 560.000 trillebøre eller 5.600.000 spande. Der er ligeledes tilkørt 50.000 kubikmeter sand svarende til 500.000 trillebøre eller 5.000.000 spande.
  • Derudover er der til byggeriet blandt andet blevet brugt cirka 4.500 tons beton, 1.500 skruer, 20 kilometer tagpapbaner, 11.500 meter elkabler, 512 meter vvs-rør. Terminalens stålkonstruktion vejer 181.000 kg.
  • Ligger hensigtsmæssigt placeret ved E45 ved Hammelev.
  • 87 medarbejdere. Heraf er de 22 ansat hos Danske Fragtmænd i terminaldriften. De resterende 65 er chauffører ansat hos den lokale fragtmand Godstransporten Kolding.
  • 160 lastbiler kører hvert døgn til og fra Danske Fragtmænd Hammelev for at transportere gods til og fra Sønderjylland.
  • 55 porte som lastbilerne kan køre til for at laste og losse.
  • Godt 652.000 forsendelser til og fra Hammelev på årsbasis.